2017 Top 10 mozifilmje
Elérkezett a december vége, úgy érzem, idén már nem fogok több új filmet látni, Ãgy itt az ideje megosztanom veletek szokásos listámat. Nagyon köszönöm a korábbi évek visszajelzéseit, beszéljük meg idén is, Ti hogy láttátok ezt az évet. Erre a legalkalmasabb a facebook bejegyzéshez kommentálni az idÅ‘vonalamon.
A lista - mint mindig - teljesen szubjektÃv, és azok a filmek szerepelnek rajta, amelyek 2017-ben mozis forgalmazásba kerültek itthon. Minden évben szabadkozom, hogy kevés filmet láttam, ez sajnos idén hatványozottan Ãgy van, tehát elnézést, több film is kimaradt, ami érdekelt volna, de nem tudtam megnézni végül.
10. - Egy kutya négy élete (A Dog's Purpose)
Hallottam a film körül kialakult botrányról, de elvonatkoztatnék a gyártás körülményeitÅ‘l. Sablonos elemekbÅ‘l épÃtkezÅ‘, esetenként mesterkélt mozi ez, de olyan gyönyörűen mesél arról, miként élik meg a kutyák az ember világát, hogy mindenképp helyet akartam neki adni a listán. PapÃrzsepit készÃtsetek elÅ‘, tényleg szép film, és a mondanivaló sem marad el!
9. - Kincsem
Láttam idén jobb és rosszabb magyar filmeket is, a Kincsem egyértelműen az elsÅ‘ kategóriába tartozik, de még hogy! Egy ország szÃvét rabolta el a legendás ló modern köntösben elmesélt története, köztük az enyémet is. Véleményem szerint jobban felébreszti ez a film a magyarságtudatot bármelyik gyermekben, mint a kifejezetten nemzeti ünnepeket tematizáló művek. Szuper film, hihetÅ‘ és átélhetÅ‘ szerelmi szállal.
8. - Baby Driver (Nem Ãrom le a magyar cÃmét)
Akartok látni egy virtuózan dinamikus, lenyűgözÅ‘, de nem tolakodó CGI-al megspékelt akció-vÃgjátékot? A Baby Driver a Ti filmetek! A grandiózus szereplÅ‘gárdát (Ansel Elgort, Jon Hamm, Kevin Spacey, Jamie Foxx), Edgar Wright láthatóan kisujjból instruálja, az akciók némelyikétÅ‘l tényleg leteszed a hajad, és a csendesebb részek is nagyon megállják a helyüket. Kár a számomra furcsa lezárásért, de külön plusz pont azért, hogy még Jon "Shane" Bernthal is beköszön a The Walking Dead-bÅ‘l.
7. - Kojot
És ha már magyar filmek: a Kincsemnél volt idén egy sajnos sokkal szerényebb körülmények között bemutatkozó darab is. Konkrétan a lakosság 80%-a szerintem nem is hallott a Kojot cÃmű filmrÅ‘l, amely egyébként egy nehéz, nagyon is mai, de mégis idÅ‘ben univerzális témát dolgoz fel. Szórakoztató momentumai mellett egy nagyon mély, Kostyál Márk rendezÅ‘ által kiválóan levezényelt mozi. A mai napig büszke vagyok rá, hogy Å‘sbemutatóját nálunk tarthattuk meg.
6. Az alapÃtó (The Founder)
Michael Keaton úgy az egyik legnagyobb szÃnész ma az álomgyárban, hogy szégyenszemre én a Birdman elÅ‘tt már el is felejtettem, hogy valaha szÃnészkedett, pedig gyermekként imádtam a klasszikus Batman filmeket. A Birdman-ben nyújtott alakÃtásáért Oscar-dÃjjal méltatlanul nem jutalmazott szÃnész azóta megmutatta, hogyan is kell igazán jó Marvel gonosznak lenni, valamint bevezetett minket a legnépszerűbb gyorsétteremlánc megalapÃtásának körülményeibe is. Az alapÃtót az Å‘ alakÃtása viszi el a hátán, nem mintha bármi mással gond lenne a filmben. Kiváló és érdekes történet, amely tartogat néhány meglepetést mindenkinek.
5. - A galaxis őrzői vol. 2. (Guardians of the Galaxy vol. 2.)
Azért, mert faltól-falig szórakozás. Azért, mert a szereplÅ‘k és az Å‘ket játszó szÃnészek már két film alatt családtagok lettek a szÃvemben. Azért, mert a humora és a zenéje egy álom. Azért nem, mert ez az epizód már nem is nagyon film, csupán jelenetfüzérek összessége, noha ez engem különösebben nem hat meg. Ennek a mozinak nálam elÅ‘kelÅ‘ helye van az éves toplistán. Obviously.
4. - John Wick - 2. fejezet (John Wick Chapter 2.)
Egy folytatás, ami jobb, mint az első rész? Nem. Aspektusaikat vizsgálva, bár néhol eltérnek, de ugyanolyan jók. A második rész érzelmileg egyértelműen kevesebb elődjénél, azonban akcióban háromszor olyan látványos és földbedöngölő, pedig az sem volt piskóta. Örülök, hogy élnek még az akciófilmek, és örülök, hogy Keanu Reeves legalább ezzel a sorozattal ott lehet még az A listás sztárok között (akik között nagyon helyesen nem is akar ott lenni). Mivel ebben a filmben kiugróan magas a fej- és gyomorlövések száma, kizárólag az ünnepeken túl ajánlom megtekintésre.
3. - Az (It)
Egy megmagyarázhatatlan vonzódás következtében idén én ezt a filmet vártam a legjobban, és hála Istennek, nem kellett csalódjak. AmitÅ‘l igazán nagyszabású lesz ez a mozi, az nem is a horror maga, hanem a horrorisztikus elemeket összeragasztó gyermek fÅ‘hÅ‘sök kémiája. Pennywise mellett Å‘k uralják a vásznat ugyanis, és a szabadszájú gyermekeknek köszönhetÅ‘, sokak szerint túláradó humor szerintem egyáltalán nem zavaró, sÅ‘t, elÅ‘nyére van a filmnek. ÉrdeklÅ‘dést vált ki a karakterek sorsra, izgulunk értük és velük félünk. NézÅ‘je válogatja persze a félelemfaktort. Engem a moziterem sötétjében nagyon berántottak a dermesztÅ‘nek szánt képsorok, de bele is akartam vonódni a film cselekményébe, átadni magam az élménynek. Ugyanakkor a keményvonalas horrorrajongóknak könnyen lehet, hogy csak egy könnyed családi matinéfilm lesz az Az (végre leÃrhattam).
2. - Blade Runner 2049 (Szárnyas fejvadász 2049)
Nem szeretném túlságosan hosszúra nyújtani a bejegyzést, ezért ha bővebben akarsz olvasni a filmmel kapcsolatos gondolataimról, itt a blogon is megemlékeztem róla. Röviden: az idei év egyik legfontosabb filmje, nagybetűs rendezéssel. Előtérben a vizualitás, az operatőri és a zeneszerzői munka együttes varázstánca, és ha magával ránt a lassú tempójú álomutazás, akkor nincs menekvés. Erről az anyagilag sajnos megbukott filmről évtizedek múltán is ódákat fognak zengeni.
1. - A régi város (Manchester by the Sea)
Számomra viszonylag korán, már az év elején mozikba került az idei esztendÅ‘ egyetlen kétség kÃvül 10/10-es darabja, és a mélyreható, megrázó élményt semmi tudta letaszÃtani a trónról. A régi város egy betekintés a múltba, egy rémálomszerű séta a jelenben, és egy óvatos pillantás az elképzelhetetlen jövÅ‘be. A fÅ‘hÅ‘s által generált és átélt tragédia árnyékában szövÅ‘dik a történet, középpontjában a családi drámával, amelyen keresztül sajnálatos módon egy újabb tragédia indÃtja el a megváltás útján a Casey Affleck által alakÃtott Lee-t (a szerepért Oscar-dÃjjal jutalmazták). A megváltást azonban nem adja könnyen az élet, úgy meg különösen nehéz elnyerni, hogy magad sem tudod, akarod-e igazán, egyáltalán megérdemled-e az üdvözülést. A régi város egy film az idÅ‘tlen szeretetrÅ‘l, és a szeretet iránti sóvárgásról, egy film a gyászról, a megbocsátásról, egy film az emlékezésrÅ‘l és a jövÅ‘ épÃtésérÅ‘l, bármilyen kÃnkeservesen épüljön is az fel. Külön dicséret az alkotóknak, hogy ebbe a nehéz témakörbe sikerült becsempészni a humort is. ÃœdÃtÅ‘ megélni azt az érzelmi hullámvasutat, amire ennek hatására a film felülteti a nézÅ‘jét.